سفارش تبلیغ
صبا ویژن

1- مطهری عالمی دینی است که در عین تعلق به حوزه  علمیه جزیی ازجریان روشنفکری دینی نیز محسوب می شود جریانی که در صد سال اخیر سعی کرد ه است بین دین وعلم وزندگی اجتماعی در عصر جدید پیوند دهد خصیصه بارز روشنفکری دینی درددین همراه با دغدغه انسان داشتن  است مطهری به جریانی تعلق دارد که ازسید جمال واقبال آغاز می شود ودرزمان اوبا شریعتی وخود او ادامه می یابد ومتاسفانه بعد ازاو خصوصادر سال های اخیر این جریان به دلائل متعدد دچار افت وافول می شود  روشنفکری دینی همواره پلی بین حوزه ودانشگاه بین دین وعلم بین انسان وایمان بوده است قوت وکمال این واسطه در واقع قوت جامعه ومعرفت دینی را باعث می شود وضعف وحذف آن آسیب جدی به معرفت پویای دینی از طرفی وجامعه فرهنگی از سوی دیگر وارد می کند

2- روشنفکری دینی در مطهری از جامعیت وکمال وخلوص برخورداراست مطهری هم سواد عمیق حوزوی دارد هم زمان شناس است وهم اهل انصاف ونقد پذیر ومهم ترازهمه دارای جان پرسشگر وروح بی تاب دریافتن پاسخ های دقیق وعلمی برای معضلات فکری ودینی جامعه اما بعد از مطهری جریان اصیل روشنفکری دینی دچار نوعی تک بعدی گری از طرفی   می شود واز طرف دیگر به جای برقراری رابطه بین  دونهاد مهم حوزه ودانشگاه به نوعی به عنصری برای ایجادتفرقه بدل می شود

3-  دلائل ضعف وافول روشنفکری دینی درسال های اخیر متعدد است که به برخی از آنها اشاره می کنیم

الف- بعداز انقلاب حوزه وشخصیت های علمی حوزه  فکر می کردند گویا با انقلاب به همه اهداف خود رسید ه اند وکمتر دغدغه تلاش متفکرانه برای ادامه دادن راه مطهری داشتند  ودر واقع موفقیت در سیاست وبه دست گرفتن حکومت نوعی بی نیازی کاذب ایجاد کرد وآن تلاش وتکاپوی قبل برای برقراری وادامه ارتباط با نسل جوان وروشنفکر تبدیل به نوعی رابطه یک سویه شد وازاین جا به ضعف رفتن  روشنفکری دینی اصیل آغاز شد

ب- روشنفکران دینی دانشگاهی  نیزبه خاطر برخی اختلاف نظرهای سیاسی با روحانیون آن الفت ودوستی سابق با عالمان روشنفکر حوزوی دیروز را ازدست دادند وجدا شدن این دوطیف ازهم عامل دیگر در تضعیف جریان روشنفکری دینی گشت

ج- بعد از انقلاب با غلبه جریان احساسات  برعقلانیت خصوصا در چند سال اخیر عرصه فکروفرهنگ دینی از دست اندیشمندان وعالمان خارج شد وبیشتر در اختیار افراد خام وکم اطلاع  یا متحجر قرار گرفت که هرنوع نواندیشی را با تیر تهمت وتهدید هدف قرار می داد واین باعث عزلت ویا مهاجرت روشنفکران دینی  وبیشتر شدن شکاف وجدایی  روشنفکران با حاکمیت شد  

د- متاسفانه درنبود امثال مطهری افرادی که نسبتی با راه وروش مطهری نداشتند به عنوان جانشین فکری ایشان به غلط به جامعه فرهنگی معرفی شدند که بیش از آن که دارای جاذبه فکری واخلاقی وشخصیتی برای طیف پرسشگر وجوان جامعه باشند بیشتر دارای دافعه ومنش غیر اخلاقی وغیر علمی بودند لذا اینان نتونستند اعتماد جامعه فرهنگی رابه خود جلب کنند وگسست روشنفکری ودینداری روزبه روز بیشتر شد

5-  حیات روشنفکری دینی برای جامعه ما ضرورت انکار ناپذیر است ودلسوزان باید برای احیاء دوباره آن تلاش کنند که این حلقه مفقوده می تواند بسیاری از بحران ها ومشکلات علمی فرهنگی واجتماعی سیاسی را برطرف کند همان طور که وجود وقوت وجامعیت واتحاد آن  در دوره انقلاب باعث پیروزی انقلاب شد  ما به هردو طیف روشنفکردینی حوزوی ودانشگاهی وهمین طور به ارتباط وهمدلی این دو سخت نیازمندیم

 






تاریخ : یکشنبه 90/2/11 | 2:52 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.